ONK & IRRC Oss

- - 31 juli 2015

In seizoen 2014 kon Marcel tijdens de pinksterraces in Oss slechts enkele rondes rijden vanwege zijn schouderblessure. Dit jaar zou dat heel anders zijn, als een van de weinige rijders zal Marcel deelnemen aan 2 klasses, en ook daadwerkelijk aan alle trainingen en wedstrijden van deze 2 klasses deelnemen. Op eerste pinksterdag 4 kwalificatietrainingen, en op tweede pinksterdag 4 races. Een zwaar, maar vooral mooi programma!

Dankzij Marcel zijn ervaring op het circuit van Oss kon Marcel in de eerste kwalificatietrainingen van zowel het ONK-BK en het IRRC meteen een goede klassering noteren. In het ONK-BK wist Marcel de 7e positie te behalen, en in het IRRC een 8e positie.
Tijdens de tweede kwalificatietrainingen lag het tempo van alle coureurs een stuk hoger. Marcel ondervond wat kleine problemen met de Yamaha, de motor begon soms te stotteren, en ook het vermogen liet wat te wensen over. In het ONK-BK behaalde Marcel de 12e start positie, en in het IRRC een 11e. Marcel was tevreden over zijn gevoel met de motor, het zelfvertrouwen wat na vorig seizoen toch wat beschadigd was is duidelijk weer terug! Helaas zorgde het gebrek aan motorvermogen ervoor dat de resultaten toch niet geheel naar het zin zijn.

We hebben zondagmiddag besloten om het gehele motorblok van de Yamaha te vervangen. Monteurs Rikkert en Maikel zijn hier de hele middag mee bezig geweest, maar aan het begin van de avond liep de motor weer als nooit te voren!

Maandagochtend om 9.30 was het tijd voor race 1 in het IRRC. Op een halfnat circuit vertrok Marcel op regenbanden. Marcel is geen liefhebber van het rijden op een natte baan, maar ondanks dat ging het hem nog best aardig af. Na een leuke spannende race kwam Marcel op een 11e positie te rijden. De laatste paar rondes was de baan alweer helemaal opgedroogd. De regenbanden bieden erg weinig feedback op een droge baan. Marcel nam geen onnodige risico’s en finishte de race op een 11e positie. Wat vooral positief was is dat het gemonteerde motorblok duidelijk een grote verbetering was. Ondertussen was er al veel publiek langs te baan te vinden. Ook voor ons waren er gelukkig veel gasten en sponsoren aanwezig.

Race 1 van het ONK-BK werd verreden op een droge baan. Het tempo lag meteen erg hoog, en Marcel reed direct rondetijden die aanzienlijk sneller waren dan de rondetijden van de trainingen. De kopgroep van 3 rijders wist meteen afstand te nemen van de rest van het veld, maar daarachter ontstond een groep voor de posities 4 t/m 10. Op een 10e positie deed Marcel alles wat hij kon om aansluiting te behouden met deze mooie groep. Lang kon Marcel bij het groepje blijven, maar halverwege de race moest hij toch afhaken. Het gaat naar de rijders achter Marcel was inmiddels al erg groot geworden. Marcel heeft zijn race geconsolideerd uitgereden en wist zo op een fraaie 9e positie te finishen. Marcel zijn snelste rondetijd was slechts een ruime seconde langzamer dan die van de rijder op de 3e positie. Marcel heeft zijn tempo dus duidelijk weer terug gevonden!

Tijdens race 2 van het IRRC had Marcel een erg goede start. In de eerste bocht nam Marcel vanaf een 11e startpositie brutaal de 6e positie in. In de eerste ronde werd Marcel gepasseerd en kwam hij als 8e door. Gedurende de race waren er wat positiewisselingen, maar uiteindelijk finishte Marcel toch op de 8e plaats. Het niveau in het IRRC is dit jaar weer hoger geworden, het podium werd deze race gevuld door een Tsjech, een Italiaan en een Nederlander.

Om 16.40 was het tijd voor de laatste race van het weekend, race 2 in het ONK-BK. Het zware weekend begon zijn tol te eisen, het was moeilijk om de concentratie vast te houden en om de snelle rondetijden van eerder deze dag te herhalen. Na een moeizame zware race, waarin de blaren op de handen behoorlijk pijn begonnen te doen, finishte Marcel op positie 11. Moe, maar zeer voldaan, parkeerde Marcel zijn motor weer bij de door ADK Rally Rent ter beschikking gestelde trailer. Ondanks dat het team opgebrand was na dit zware weekend, overheerste vooral het gevoel van grote tevredenheid.

En waarom was het nou zo’n intensief raceweekend? 96 rondes, 1.056 bochten, 2.112 keer op- of teruggeschakeld, en 65 liter brandstof verbruikt door Marcel. Maar ook: 10 keer een wiel verwisseld, 4 keer de voorremmen opnieuw geprepareerd, 7 keer de kuipen gepoetst, bijna 40 keer een bandenwarmer gemonteerd, 19 keer de bandenspanning gecheckt, 7 keer de brandstoftank leeggehaald en weer gevuld, 4 keer de tandwielverhouding aangepast, 2 keer de ketting gesmeerd, en 1 keer een compleet motorblok vervangen door de monteurs Rikkert en Maikel…..

Het was een intensief en zeer geslaagd weekend, op naar de volgende races!

Klik hier voor alle foto’s van dit weekend.