IRRC Supersport & Belgische Supertwin Trophy Hengelo

- - 8 mei 2015

Afgelopen weekend werden de jaarlijkse races op het stratencircuit van Hengelo gld. verreden. Marcel heeft deelgenomen aan de IRRC 600 races, en aan de nieuwe Belgische Supertwin Trophy.

Vorig seizoen heeft Marcel hele mooie resultaten geboekt op dit fraaie circuit, maar zoals bekend  is dit ook het circuit waar Marcel zijn flinke valpartij heeft gehad, met een langdurige blessure als gevolg. De blessure is inmiddels dermate genezen dat dit tijdens het racen geen belemmering meer is, toch is het niet vanzelfsprekend dat Marcel weer zulke mooie resultaten neer kan zetten. Het zelfvertrouwen en goede gevoel zal weer teruggevonden moeten worden, zeker op dit circuit… Wij hebben onze doelen dan ook bijgesteld, dit seizoen proberen we mee te draaien in de top 10 van het IRRC.

Zaterdagochtend om 9.00 was het tijd voor de eerste kwalificatie training op de Suzuki in de Supertwin Trophy, direct na deze kwalificatie zou Marcel overstappen op de Yamaha motor om zijn eerste kwalificatie training in de IRRC klasse te verrijden. Helaas verliep het anders, de Suzuki vertoonde voor aanvang van deze training onverwachts een technisch mankement aan de koppeling. Snel hebben we als team het probleem op proberen te lossen, maar helaas lukte dit niet meer op tijd.

Na wat stress was het dan tijd voor de eerste kwalificatietraining in de IRRC klasse. Deze sessie werd nog kort onderbroken door een valpartij van een Duitse medecoureur. Marcel eindigde deze sessie op de 12e positie. Het koppelingsprobleem van de Suzuki was inmiddels opgelost, en om 13.15 kon Marcel tijdens de 2e kwalificatietraining van de Supertwin Trophy eindelijk zijn eerste meters op de Suzuki maken. Het gevoel met de Suzuki was meteen goed, en zoals we al een beetje verwacht hadden kon Marcel goed met de snelste rijders mee. Uiteindelijk reed Marcel zich naar een 3e startpositie voor de races op zondag.

Na deze positieve training was het direct tijd voor de 2e kwalificatietraining voor de IRRC klasse. De omschakeling van de langzame Suzuki twin motor naar de snelle Yamaha supersport motor viel erg tegen! Het duurde dan ook wat rondes voor Marcel zijn draai gevonden had. Tegen het einde van de sessie wist Marcel zijn tijd te verbeteren, en een 11e startplaats te bemachtigen voor de races op zondag.

Zondagochtend om 9.30 was het tijd voor de 1e race in de Supertwin Trophy. Vanaf een 3e startpositie kwam Marcel goed weg. Door een stuurfout van een collega coureur wist Marcel al snel de 2e positie over te nemen. Lange tijd wist Marcel deze positie vast te houden, maar de rijder op de 3e positie kwam met rasse schreden dichterbij. Tegen het einde van de race werd Marcel gepasseerd, en finishte hij de race als 3e. De eerste podiumplaats van 2015 is nu al een feit! Tijd om de beker op het podium in ontvangst te nemen was er echter niet…. Na de race mocht Marcel als enige rijder direct de pitlane weer in om daar na een paar slokken drinken direct over te stappen op de Yamaha voor de 1e IRRC race.

Vanaf positie 11 startte Marcel zijn 1e IRRC race. Ook dit keer duurde het een aantal rondes voor hij zijn ritme met de Yamaha weer terug had. Het rijden in 2 klasses was conditioneel gezien geen probleem, maar de switch tussen de 2 totaal verschillende motoren viel ook nu weer erg tegen. Na de eerste rondes wat teruggezakt te zijn wist Marcel daarna ronde per ronde wat naar voren te komen. Met een paar mooie inhaalacties wist Marcel op te rukken naar positie 9, om vervolgens in de allerlaatste bocht nog gepasseerd te worden door een Italiaanse medecoureur. Tevreden kijken wij terug op deze race, en met de 10e positie zijn we ook zeker niet ontevreden.

Om 14.00 was het tijd voor de 2e IRRC race. De start was goed, en Marcel kwam al snel in de top 10 te rijden. In de laatste rondes van de race wist Marcel een groot gat naar de rijder voor zich dicht te rijden, en in de allerlaatste ronde wist hij deze te verschalken. Deze fraaie actie zorgde ervoor dat Marcel op een 8e positie finishte, slecht 0,2 seconde voor de Duitser op positie 9. Een voldaan gevoel! Ook vooral omdat het tempo en de rondetijden weer richting de tijden van seizoen 2014 gaan.

Tegen het einde van de middag begon het in Hengelo flink te regenen, en werd het duidelijk dat de laatste race van dit weekend in de Supertwin Trophy op een kletsnatte baan verreden zou worden. De paraplu’s voor in de pitlane werden tevoorschijn gehaald, en de regenbanden werden onder de Suzuki gemonteerd. Na een goede start werd meteen duidelijk dat Marcel nog steeds geen enkel gevoel met de Suzuki in de regen heeft. Het tempo was veel te laag, en de motor voelde erg onzeker aan. Halverwege de race was een podiumplaats ver buiten zicht. Door de spekgladde baan was het risico op een valpartij erg hoog. Aangezien de Suzuki geleend is van Marcel zijn vader, en aangezien Marcel geen behoefte heeft aan een nieuwe blessure heeft Marcel halverwege de race zelf besloten om de pitlane in te rijden, en zo het raceweekend af te sluiten.

Met een goed gevoel kijken we terug op het raceweekend, een 10e en 8e plek in het IRRC, en een podiumplaats in de Supertwin Trophy zijn resultaten waar we op dit moment trots op kunnen zijn. Tijdens het Pinksterweekend op 24 en 25 mei zijn de volgende races voor het IRRC kampioenschap op het circuit van Oss. Wij zullen daar het gehele weekend aanwezig zijn, en deelnemen aan de IRRC races. We zijn nog op zoek naar een sponsor die het eventueel mogelijk kan maken om dit weekend ook aan de start te verschijnen van het Open Nederlands Kampioenschap. Voor dit weekend hebben we sowieso wat mooie plannen in petto! Snel meer nieuws!